A növekedés gátja lehet

A növekedés gátja lehet
© Illusztráció: Getty Images
Budapest – Átfogó kutatás mérte fel a nagyvállalati szakemberigény 2017-ig várható alakulását.

Számos területen fennmaradó diplomás szakemberhiány, a friss végzettekkel szembeni fenntartások, hiányos vállalati tervezés. Ezek a megállapítások is szerepelnek abban a kutatásban, amelyet a HVG HR Center megbízásából végzett a GVI és az Aon Hewitt.

Főnöki aggodalmak

Az elkövetkező évek közép- és nagyvállalati diplomás munkaerő-szükségletét feltáró prognózistól a megbízók azt remélik, hogy a cégeknek a tervezéshez hasznos eszközt ad, a diplomásoknak pedig a jövőbeni elhelyezkedésük esélyeit növelő tanulságokat fogalmaz meg. „A 100 főnél nagyobb hazai vállalatok körében végzett felmérés megerősíti, amit a diplomások kapcsán eddig is sejtettünk. A cégek különösen a műszaki – mérnöki területen számolnak elhúzódó szakemberhiánnyal” – mondta Kóthay Péter, a kutatást megrendelő cég operatív vezetője. Mint fogalmazott, ugyanakkor meglepte őket, hogy érdemi fiatalításban a megkérdezett cégek nem gondolkodnak. A vállalatoknak csak 12 százaléka számol úgy, hogy friss diplomást vesz fel a következő három évben, a megüresedő diplomás pozíciók nagy részét inkább úgynevezett junior és szenior szakemberekkel kívánják betölteni. A friss diplomásokkal kapcsolatban kitapintható az a félelmük, hogy a fiatalok nem fognak helyt állni. A vállalatvezetők ugyanis jelentősnek érzik a távolságot az egyetemekről kikerülő fiatalok tudása és a rájuk váró feladatok elvégzéséhez szükséges ismeretek között.

Mit várnak tőlük?

A felmérésből világossá válik, melyek azok a készségek és személyes tulajdonságok, amelyeket a vállalatok képviselői rendre hiányolnak a frissdiplomásokból. A cégvezetők elsősorban a beilleszkedés és az önálló munkavégzés készségét, illetve a szakmai elhivatottságot és a munkához való hozzáállást említik fájó pontként, és a diplomás munkaerővel kapcsolatban legalább annyira minőségi, mint mennyiségi problémáról beszélnek. „A válaszok alapján kirajzolódó kép szerint a hosszútávú sikernek elsősorban az alkalmazkodás, a piaci szabályozáshoz történő igazodás a kulcstényezője. A cégek 46 százaléka a hazai és nemzetközi szabályozásokhoz történő nagymértékű igazodásban látja a sikerhez vezető utat.

HBN








hirdetés