A MOL és a buszgyártás

Kossa György
Kossa György - © Fotó: Matey István
Debrecen – Beszállt a Debrecenben buszgyártásra készülő cégbe, az ITK-ba a magyar nemzeti olajcég.

Az üzlet részleteiről Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója lapunknak elmondta: a MOL többségi részesedést vásárolt a vállalkozásban. Az ITK joint venture, vagyis közös irányítású vegyesvállalati formában működik a jövőben.

Továbbra is azt tervezik, hogy a debreceni déli ipari parkban – a közművesítés elkészülte után – ez év végén, a jövő év elején megkezdik az autóbuszgyár építését. Az üzemben 375 ember dolgozhat majd a hagyományos dízel- és az elektromos hajtású buszok előállításán.

A 2002-ben alapított ITK a hazai közösségi közlekedés egyik meghatározó szereplője. A cég elsősorban autóbusz-­üzemeltetéssel és -karbantartással, illetve utastájékoztató, valamint forgalomirányító rendszerek fejlesztésével, működtetésével foglalkozik. Budapesten és Debrecenben jelenleg több mint kétszáz, a cég által fenntartott autóbusz fut.

Az autóbuszgyártás segítésére oktatási és fejlesztési központot, valamint prototípusgyártó üzemet építettek a közelmúltban a debreceni Határ úti ipari parkban.

Kossa György, az ITK Holding Zrt. cég elnök-vezérigazgatója örömét fejezte ki annak kapcsán, hogy a Daimler után egy olyan nagy nemzetközi cég, mint a Mol is, fantáziát látott bennük, és tulajdonostársként segítik növekedésüket. A szakember továbbra is a vállalat vezetője és a társaság kisebbségi tulajdonosa marad.

Februári hírek szerint a debreceni autóbuszgyárban kezdetben évi 300, néhány év múlva pedig akár 1200 autóbusz is készülhet. Eleinte elővárosi járműveket állítanának elő, amelyek első két ajtaja alacsony padlós lenne.

A Mol úgy kommentálta az ITK-ba való belépés hírét, hogy a részesedésvásárlás jól illeszkedik mobilitási stratégiájukhoz. Ők biztosítják majd egyebek mellett a holding növekedéséhez szükséges forrásokat, illetve a multinacionális hátteret.

OCs