A maximális idő is kevés, hogy átérjünk – Rengeteg autóst bosszant egy debreceni kereszteződés

Akt.:
Rendszeresen forgalmi dugók alakulnak ki a Vámospércsi úti kereszteződésben
Rendszeresen forgalmi dugók alakulnak ki a Vámospércsi úti kereszteződésben - © Fotó: Matey István
Debrecen – Vizsgálják, hogyan lehetne átépíteni a Vámospércsi út és a Létai út kereszteződését.

Olvasónk, Tóth Sándor azt javasolta, hogy programozzák át a 48-as főút részét képező Vámospércsi út beérkező szakaszán a Létai úti csomópontnál elhelyezett jelzőlámpákat. Állítása szerint, amíg a Létai útról kijövő forgalom kétszer kap zöldet, addig a főútról befelé érkezők csak egyszer. A Vámospércsi út felől két-három lámpaváltással lehet átjutni a csomóponton. Emiatt reggelente nagy dugó alakul ki, de néha még napközben is előfordul torlódás. A kocsisor vége a Vámospércsi úton sokszor egészen a Veres Péter utcáig ér. Tóth Sándor nem érti, hogy miért kell a főút forgalmát alárendelni egy mellékútról (a Létai útról) érkezőknek.



Összehangoltan működnek

Marczin Bence, a főutat ke­zelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője kérdésünkre közölte: a Vámospércsi út (48-as számú főút) – Budai Nagy Antal utca – Hétvezér utca és a Vámospércsi út – Létai út jelzőlámpás csomópontokban, csúcsidőkben ők is tapasztalják a járművek torlódását. Ezeken a helyeken a forgalomtól függő és a csomópontok kis távolsága miatt egymással összehangolt, kapcsolatban lévő jelzőlámpák irányítják a forgalmat.

Forgalomszámlálási adatok alapján a jelzőlámpák tavaly végzett korszerűsítésekor új programokat telepítettek, amelyekben a szabad jelzések hosszait az útburkolatba beépített járműérzékelők adatai alapján automatikusan hosszabbítják.


vp2

Fotó: Matey István


Vagyis a jelzőlámpák nem fix periódusidejű programok szerint működnek, hanem az aktuális forgalom nagyságához, a lehetőségekhez mérten legjobban illeszkedő irányítás alapján. Járműérzékelők a 48-as számú főút, a Hétvezér utca, a Budai Nagy Antal utca, valamint a Létai út forgalmi sávjaiban vannak – sorolta Marczin Bence.

Keresik a megoldást

Hozzátette, mivel csúcsidőszakokban szinte valamennyi irányból jelentősen megnövekszik a forgalom, a hosszabb zöld periódusokra azonos időben jelentkezik igény. Az egyes irányok egy idő után sajnos elérik a maximális kapacitást, pedig ilyenkor a zöld idők hossza az alapértékekhez képest csaknem dupla annyi is lehet.

Ennek ellenére sokszor több lámpaváltást is ki kell várni egy-egy irányból. Vagyis torlódások alakulnak ki. A jelzőlámpák programjainak kialakításakor a Magyar Közút arra törekszik, hogy minden irányból csökkenjenek a várakozási idők. Ezért a zöld jelzések hosszát igyekeznek a forgalom folyásához optimalizálni. A helyzet javítása érdekében vizsgálják, hogyan lehetne átépíteni a csomópontot, illetve segítene-e a Vámospércsi úton a sávbővítés – ismertette Marczin Bence.

HBN-OCs



Sporthírek






hirdetés