A magyar gazdaságnak is nagyon fájhat a dízelbotrány

A magyar gazdaságnak is nagyon fájhat a dízelbotrány
© Fotó: Getty Images
Budapest, Debrecen – A magyar kormány intézkedési tervet készít arra az esetre, ha az autóiparunk meginogna.

A Volkswagen-konszernnél kipattant dízelmotorbotrány nemcsak azért okozhat álmatlan éjszakákat a magyar kormánynak, mert a győri Audi-gyár termékei iránt világszerte visszaeshet a kereslet, hanem, mert így akár a jövő évre tervezett 2,5 százalékos gazdasági növekedési prognózis is könnyedén füstbe ment tervvé válhat – tudta meg a Napló.

Rengeteget árthat

Magyarország megkülönböztetett figyelemmel kíséri a Volkswagen-csoport nemrég kirobbant botrányát, mert ha a külső autópiaci kereslet csökken, az kedvezőtlenül befolyásolhatja az ország ipari kibocsátását és exportját is – jelentette ki Varga Mihály a befektetési társaságokat tömörítő European Institute fogadásán a Parlamentben. A nemzetgazdasági miniszter kedvezőnek nevezte ugyanakkor, hogy Magyarország exportszerkezete egyre diverzifikáltabb, ami csökkenti a kitettséget, másfelől az egyre erősödő belföldi bizalom is segíti a gazdasági növekedést. Varga Mihály szerint a VW-botrány mellett a kínai gazdaság lassulása is aggodalomra adhat okot.

Csípőből kontrázza

A miniszter egyetlen szavával sem ért egyet Inotai András, a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutatóintézetének nyugalmazott igazgatója. Szerinte annak idején a magyar ipart nem lett volna szabad bevinni abba a szlovák utcába, ahol az export több mint fele a járműgyártáshoz köthető, hiszen ez egyúttal óriási kitettséget jelent. A kínaiak kapcsán pedig a neves közgazdász nem az ottani gazdaság lassulása miatt aggódik, sokkal inkább azért, hogy néhány éven belül az európai gyógyszer- és a járműiparban is tarolni fognak a kínai befektetők.

A Győrben készülő benzinmotorok nem érintettek a nemzetközi botrányban | Illusztráció: ÉKN-archív A Győrben készülő benzinmotorok nem érintettek a nemzetközi botrányban | Illusztráció: ÉKN-archív ©

„Éppen most jelent meg egy tanulmány arról, hogy az Európai Unió 28 tagállama közül nálunk a legkevésbé átlátható a költségvetés. Lehet persze takarózni a dízelbotránnyal, a menekültüggyel és hasonlókkal, de a legutóbbi Volkswagen-ügy is éppen arra világít rá, hogy a magyar gazdaság szerkezete milyen egyoldalú és ezért mennyire sebezhető. A járműipar nyomasztó túlsúlya az iparon belül nagyon kitetté teszi a magyar gazdaságot. Valójában nem is az a fő gond, hogy a járműgyártásunk hasít, hanem, hogy szinte az összes többi iparág fényévekre kullog mögötte. Nem is értem, hogy Varga Mihály mire gondol, amikor egyre diverzifikáltabb exportszerkezetről beszél” – jelentette ki a Napló kérdésére Inotai András. Szavai szerint a magyar gazdaság ma 7-8 milliárd eurós exporttöbbletet termel, ami a járműgyártásunk esetleges gyengélkedésével könnyen visszaeshet. „Ha kevesebb járművet és alkatrészt értékesítünk, az rontja az ország fizetési mérlegét, azaz több külső forrást kell az adósságszolgálatba bevonni” – magyarázta a közgazdász.

Biztos, ami biztos

– A kormány intézkedési tervet készít arra az esetre, ha a dízelbotrány miatt a magyar exportteljesítmény jelentősen visszaesne. Ha ugyanis ez bekövetkezik, az érinti az autóipari beszállítókat és a motorgyártó kapacitásokat is – válaszolt megkeresésünkre Kovács Árpád, a Költségvetési Tanács elnöke. A közgazdász szerint hazánknak inkább a VW-botrány közvetett hatásaitól van félnivalója, amik a bizalomvesztésből és persze a járműeladások csökkenéséből adódhatnak. Kovács Árpád emlékeztetett, hogy a hazai járműipar hozzájárulása a nemzeti össztermékhez (GDP) eléri a 7-8 százalékot, az ágazat részesedése a teljes magyar exporton belül pedig 10 százalék felett van. Számításai szerint (ami hangsúlyozottan nem a Költségvetési Tanács álláspontja) a dízelbotrány „farvizén” könnyen előfordulhat, hogy a kormány által a jövő évre tervezett 2,5 százalékos gazdasági növekedés csupán füstbe ment terv marad. „Két százalékig nincs gond, az alatti növekedési ütem azonban már az egyensúlyi arányokra és a hiányprognózisra is károsan hatna” – tekintett előre a bizonytalanba Kovács Árpád. A probléma súlyát érzékeltetendő megjegyezte, hogy a Magyarországon lévő német autóipari beruházások nagyobbak, mint a Kínában lévő német autóipari kapacitások. Ezzel mi a világelitben foglalunk helyet.

– Petneházi Attila –


Mire figyelünk autóvásárláskor?

  • A vételárra
  • A fogyasztásra
  • A teljesítményre
  • Az alkatrészárra
  • A színre
  • A kényelemre
  • A biztonságra
  • A gyorsulásra
  • A szervizigényre
  • És mindezek után a károsanyag-kibocsátásra

Az ügyeskedés lényege

A dízel Volkswagenek motor­vezérlése felismerte a laborvizsgálat körülményeit a gázpedál állásából és más körülményekből, például a fékezések gyakoriságából. Na meg a próbapadon mindvégig egyenesen álló kormányból. Következő lépésben a motor vezérlése csökkentette a gázolaj mennyiségét, több levegőt szívott a motor, és módosult a befecskendezés időpontja is. Ennek révén drasztikusan csökkent a károsanyag-kibocsátás, a dízelmotor teljesítménye, futáskultúrája és más fontos kényelmi és dinamikai tulajdonságai viszont romlottak. De ez a próbapadi méréseknél úgysem érdekelt senkit.








hirdetés