A kezdõ brit tanárok fele nem tudja, hogyan kezelje az iskolai erõszakot

A pályakezdõ brit tanárok csaknem fele nem érzi megfelelõen felkészültnek magát az iskolai erõszak kezelésére – derült ki a középiskolai és egyetemi tanárokat tömörítõ ATL szövetség friss felmérésébõl.

A BBC által ismertetett tanulmány szerint a frissen végzett tanárok kétharmada úgy véli, nem kapott egyértelmû eligazítást arra vonatkozóan, hogy hogyan kezelje az erõszakos viselkedésû tanulókat.

A szervezet ezért azt szeretné elérni, hogy a leendõ tanárok alaposabb elméleti és gyakorlati képzést kapjanak e téren is. A jelenlegi képzés során ugyanis csak azt ismertetik, hogy egy tanár mit tehet egy tanulóval, a legtöbb kezdõ tanár azonban nincs tisztában azzal, hogy hogyan ültesse ezt át a gyakorlatba.

A most érvényes “útmutató” szerint a pedagógus egyebek mellett “passzív fizikai kontaktusba” léphet a diákkal – például elállva a randalírozó tanuló útját -, vagy felléphet aktívan, egyebek mellett karon fogva vezetve a gyereket. Szélsõségesebb esetekben a tanár “korlátozhatja” a gyerek mozgását, azaz lefoghatja a diákot, ehhez azonban – figyelmeztet az ATL – már speciális képzés szükséges a tanároknak.

A szakértõk szerint ráadásul az is problémát jelent, hogy az erõszakos iskolai összetûzések általában rendkívül gyorsan törnek ki, és megfékezésükhöz a felnõttek azonnali és határozott fellépése szükséges, amihez a tanároknak pontosan tisztában kell lenniük azzal, hogy milyen lépésekkel akadályozhatják meg az erõszak kiszélesedését.

Nem mindenki ért azonban egyet a pedagógusképzés efféle kiszélesítésével.

Az elképzelés ellenzõi szerint számos pedagógusnak egyáltalán nincs szüksége erre, ugyanis iskolájukban egyáltalán nem jellemzõ az erõszakos viselkedés, míg mások azzal érvelnek, hogy a tanároknak inkább megfelelõ példát kellene mutatniuk és tiszteletteljes légkört kellene teremteniük az iskolákban az erõszak megelõzéséhez.