A kátyúk állnak nyerésre

A kátyúk állnak nyerésre


Miskolc – „Brutálisan sok kátyúra kell
számítanunk tavasszal”, mondta a
közútkezelő
osztályvezetője.

Tegnapi számunkban megírtuk: a megyében 10680 kátyút számoltak össze a közútkezelő szakemberei. Az autóval közlekedők számra a legrövidebb útszakaszokon is úgy tűnhet, hogy ezek mindegyikébe belehajtott már. „A helyzet ennél csak rosszabb lesz!”, próbált lelket önteni munkatársunkba Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Észak-Alföldi Regionális Főmérnökség üzemeltetési és fenntartási osztályvezetője.

„Ahogy mindenhol elolvad a hó, akkor válnak igazán láthatóvá az úthibák. Már most megmondhatom, brutális lesz, kátyútengerrel kell számolnunk”, tette hozzá. Bár a közútkezelő folyamatosan javítja az úthibákat, a kátyúk állnak nyerésre: több keletkezik, mint amennyit be tudnak tömni. Szilvai József Attila szerint úgy május környékére tudnak felzárkózni, „egyenlíteni”, utána már – remélhetőleg – folyamatosan javul a helyzet.

Az osztályvezető szerint az alapvető probléma az, hogy a közútjaink öregek: a burkolat átlagos élettartama 15 év, ezután szoktak megjelenni – tömegesen – a kátyúk, nálunk viszont a legtöbb út már harminc éve nem volt felújítva. Ilyenkor már nem csak télen, hanem esős időben bármikor kátyúsodik az út, mert a repedéseken keresztül a víz leszivárog az alépítménybe, s ahogy a járművek közlekednek, a burkolat mozog, a nyomásviszonyok változása miatt még inkább tönkremegy az út. Azokat az úthibákat, amelyek már balesetveszélyesek, kénytelenek télen kijavítani, ám ezek nem tartósak: a fagyos viszonyokat jól tűrő, magas bitumentartalmú anyagok ugyanis nyáron meglágyulnak és a közlekedés hatására újra megjelennek a kátyúk.

 

„Aszfalttermosz”

„Már nagyon várjuk a tavaszt”, mondta Szilvai József Attila, aki ezzel nem az útkezelők romantikus lelkivilágára igyekezett felhívni a figyelmet, pusztán arra utalt, hogy ilyenkor indulnak az aszfaltkeverő telepek, ahonnan be tudják szerezni a javításhoz szükséges és arra alkalmas alapanyagot. Bár tavaly minden üzemigazgatóság kapott „aszfalt-melegentartó” konténert – ennek segítségével a telepeken bekevert aszfaltot nagyobb távolságra is el lehet szállítani anélkül, hogy az anyag kezelhetetlenné dermedne –, ennek előnyeit még nem élvezhetjük.

Szilvai József Attila elmondta még: ha a jövőben olyan mennyiségben lehetne teljes útfelújítást végezni, mint tavaly – ami ebből a szempontból kiemelkedően jó évnek számít –, még akkor is csak harmincévente kerülne sor egy-egy út újbóli felújítására.

Kedden délelőtt a közútkezelő munkatársai három miskolci útszakaszt foltozgattak: a Szentpéteri kapuban a 26-os fűutat, a 3-as főútnak a harsányi felüljáró felé eső részét, illetve a Lillafüred, Varga-hegy irányába haladó 2505-ös utat. A közutasok emellett éjszakai is szoktak dolgozni, bár ennek a hőviszonyok egyelőre nem kedveznek, mert ekkor még a kritikus -5 Celsius fok környékére esik a hőmérséklet – ilyenkor a téli javítóanyagot használják, és csak a legszükségesebb, leginkább balesetveszélyes helyeken dolgoznak.

 

Van, hogy éjjel kell 

Éjszakai javításról számot be a Miskolc útjait rendben tartani hivatott Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. műszaki vezetője, Kertész Béla is, aki elmondta: a Győri kapuban, ahol egy sávra szűkül az útpálya, nappal a forgalom jelentős akadályozása nélkül nem lehet elvégezni a munkát, ezért kellett éjszaka kátyúzniuk – annak ellenére, hogy ekkor még fagyott. Kertész Béla elmondta még: speciális anyaggal végzik ilyen dermesztő időben a kátyúzást, azonban ezek a javítások ideiglenes jellegűek, a nagyobb volumentű útfelújításhoz csak március 15-e – az aszfaltkeverő telepek nyitása – után tudnak hozzákezdeni.