A hét kérdése: ha felújították a sínpályát, akkor miért nem hasítanak 160-nal a vonatok?

Az egyik intercity vezetői állásában. Egyelőre még nem mehetnek a szerelvények százhatvannal
Az egyik intercity vezetői állásában. Egyelőre még nem mehetnek a szerelvények százhatvannal - © Fotó: Kovács Péter
Hajdú-Bihar – Egyelőre hiába várják az utasok a vonatok sebességnövekedését a Szajol és Püspökladány közötti sínpályán, amelynek korszerűsítése március 31-én fejeződött be egy európai uniós projekt keretében 121 milliárd forintból. Nem elég ugyanis csak a biztosító- és távközlési berendezések beszerelése, az óránkénti 160 kilométeres tempóhoz más technika is kell.

Leghamarabb 2020 harmadik negyedévétől közlekedhetnek 160 kilométeres sebességgel a vonatok Debrecen és Szajol között, de akkor is csak egyes pályaszakaszokon – válaszolta a Napló kérdésére Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója. A vasútfejlesztési beruházásért is felelős társaságot amiatt kerestük meg, hogy megtudjuk, időre befejeződtek-e a múlt év novemberében már átadott, Szajol–Püspökladány közötti felújított pályaszakaszon a március 31-ei határ­időre vállalt biztonság- és távközléstechnikai fejlesztések. És persze az utazóknak a legfontosabb kérdés, hogy a 121 milliárd forintból megvalósult beruházás után végre mikortól közlekednek 160-nal a vonatok. Egyébként a fejlesztés fő célja a vonatok sebességének növelése volt. A pályaszakasz ünnepélyes átadásán – tavaly november elején – Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója 2016-ra prognosztizálta a 160-as tempót. Mégpedig azt követően, hogy beépítették a vasúti biztosító berendezéseket.

A projekt során megállók újultak meg, aluljárók épültek – Loppert Dániel

Időre elkészült

A tavaly őszi időponthoz képest – derült ki most Lopper Dániel szavaiból – a vasút sebességének növelése négy év csúszásba kerül. Igaz, a novemberben átadott Szajol–Püspökladány vasútvonal felújítási munkái már tartalmazták a szakasz biztosítóberendezésének fejlesztését is – közel 21 milliárd forint értékben –, de a kivitelező vállalkozók a végső munkálatokkal 2016 március végéig készültek el. Ezért ezt az időpontot tüntették fel befejezési határidőnek. Ezekben a napokban a műszaki átadás zajlik.


s33

Fotó: Molnár Péter


Ahhoz azonban, hogy a vonatok 160 kilométeres sebességgel haladhassanak, nem elég arra alkalmassá tenni a pályát, szükség van még a biztosítótechnikához kapcsolt ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) berendezésre is. Ennek előkészítése ugyancsak megvalósult a projektben. A végleges állapot szerint ETCS Szajoltól Debrecenig létesül. Ehhez azonban a legfontosabb feltétel Püspökladány és Apafa között a vasúti pálya felújítása, azaz alkalmassá tétele a 160-as tempóra. A beruházás ez év végén vagy jövő év elején indulhat, és 2020 harmadik negyedévében zárulhat. Tehát akkortól számíthatunk arra, hogy a vonatok a sínpálya egyes szakaszain akár 160-as sebességre is képesek lesznek.

Biztonságosabb a pálya

Akkor mi végre is volt a vasúti pálya felújítása, ha azon nem közlekedhetnek a vonatok az Európai Unióban egyébként nem nagy tempónak számító 160 kilométeres sebességgel? – tettük fel a kérdést a NIF-nek. A választ szintén Loppert Dánieltől kaptuk: – A korszerűsítés kapcsán nem lehet csak a pályasebességről beszélni, bár kétségtelen, a vonatok sebességének növelése volt az egyik legfontosabb cél. A projekt során megállók újultak meg, alul- és felüljárók épültek, biztonságosabb lett a közlekedés. Mindez Püspökladányban is, ahol ugyancsak előrelépés történt a különszintű közlekedésben, biztonságában.

HBN–KZS








hirdetés