A háztartások húsvéti élelmiszer-kiadásai

Akt.:
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A sonka és a tojás a húsvéti időszakban a legkeresettebb, de a csokoládé forgalma is nő.

A háztartások kiadásainak nagyságára, valamint a fogyasztás szerkezetére hatással vannak egyes országos ünnepnapok, közöttük a húsvét is. A húsvéthoz kapcsolódó sonka- és tojásfogyasztás hagyományát az ünnepi időszak megnövekedett havi fogyasztási adatai is jelzik.

Élénkülő kereslet

Az ünnepre való készülődés időszakában jellemzően megélénkül a kereslet egyes élelmiszerek iránt, a rájuk fordított összeg nagysága pedig jóval meghaladja egy átlagos hónap kiadását. A sonka és a tojás a húsvéti időszakban a legkeresettebb, de a csokoládé forgalma is jelentősen növekszik. A húsvét nem egy meghatározott napra, sőt nem is egy adott hónapra esik. Az elmúlt év márciusában a háztartások egy főre jutó fogyasztási kiadása 74,9 ezer forintot tett ki összesen.

Zsebbe nyúltunk

Az élelmiszerek közül sonkára, szalámira 2016-ban a húsvét közeledtével, márciusban adta ki a legtöbbet a lakosság, fejenként 1209 forintot. Az összeg mintegy harmadával haladta meg a 2016. évi átlagos havi értéket. Tojásból is húsvét környékén vásárolunk a legtöbbet, az egy főre jutó fogyasztás volumene 2016 márciusában közel negyedével volt magasabb az éves átlagnál. A húsvéti időszakban szalámiból, sonkafélékből 2016-ban 0,7 kg fogyott fejenként, ami több mint másfélszerese, a fejenként vásárolt 15 darab tojás pedig negyedével több az éves átlagos mennyiségnek. Csokoládéra tavaly márciusban fejenként 796 forintot költöttek a háztartások.

HBN