A gyorshajtás a balesetek legfőbb okozója

Bacsó Attila r. alezredes a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály vezetője értékelte a közlekedésbiztonsági helyzetet
Bacsó Attila r. alezredes a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály vezetője értékelte a közlekedésbiztonsági helyzetet - © Fotó: Matey István
Debrecen – Még mindig a személyautók okozzák a legtöbb balesetet, majd sorrendben a tehergépjárművek és a kerékpárosok következnek – hangzott el egy szerdai sajtótájékoztatón, amelyen a közlekedés biztonságának javítása érdekében hívtak össze. Ezen kiderült, nincs átrendeződés a leggyakoribb baleseti okokban sem: a látási- és az útviszonyoknak nem megfelelő sebesség megválasztása, az elsőbbségadási kötelezettség megsértése, illetve a nem körültekintő kanyarodás és irányváltás miatt következnek be leggyakrabban a karambolok.

Az idei baleseti mérleg azonban nem fest túl jól. Nem csoda, hogy keményen kezdi a tavaszt a rendőrség, azaz minden jel arra mutat: idén látványosan javítana a közlekedés biztonságán a főkapitányság. A megyei akciósorozat például már néhány napja tart, ám a java még hátra van. Fokozott rendőri ellenőrzésekre kell számítani következő napokban, hetekben Hajdú-Bihar útjain.

A hangsúly természetesen a prevencióra kerül: a karambolok megelőzése mellett a sérülések súlyosságát enyhítenék. Ennek oka azonban nem csak az, hogy 2013 óta ha lassan is, de folyamatosan növekszik a súlyos sérüléses esetek száma (2015-ről 2016-ra ugrott nagyobbat – 240-ről 273-ra), hanem az is, hogy az új évben már eddig is több halálos kimenetelő baleset történt a megyében. Januárban és februárban ugyanis hét baleset végződött halállal, több mint kétszer annyi, mint 2016-nak az első két hónapjában (akkor ezekben öten haltak meg) – derült ki Bacsó Attila alezredes, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya vezetőjének szavaiból. Ez az adat különösen akkor elgondolkodtató, ha hozzátesszük, hogy eközben az év első két hónapjában negyedével kevesebb (2016: 124 eset, 2017: 92 eset) személyi sérüléssel járó baleset történt.

Kátyúk, hideg aszfalt

Az elmúlt napok tavaszi időjárása a téli álmukat alvó motorosokat is az utakra csábította. Szombat óta már négy motoros baleset történt. Az alezredes elmondta: úgy véli, az aszfalt hőmérséklete még nem elég meleg a gumik megfelelő tapadásához, és a kátyúk is ilyenkor keletkeznek. Ha a vezető nem időben észleli az úthibát, a nem megfelelő sebesség megválasztása szintén balesetet idézhet elő. Hozzátette, idén is tartanak motoros tréningeket a Bartók Béla úti műszaki állomáson, az elsőt március 25-én szervezi a balesetmegelőzési bizottság.

ko-1

Fotó: Matey István

A jó idővel egyre többe fogják az autó helyett a kerékpárt is választani. Bacsó Attila felhívta a figyelmet a világítóeszközök fontosságára. Bár csak lakott területen kívül, éjszaka, rossz látási viszonyok között kell láthatósági mellényt viselni, de Debrecenben és vidéken is a nem megfelelően megvilágított utakon is indokoltnak tartja a viselését. Emellett a védőfelszerelés (például bukósisak) a biciklisek számára is életmentő lehet. Bár felfestett kerékpársáv esetén – betartva az elsőbbségadási szabályokat – felülve is át lehet hajtani az úton, szerinte érdemes leszállni, inkább tolni a járművet.

Elhangzott az is, hogy a Hajdú-Bihar Megyei Balesetmegelőzési Bizottság már a facebookon is elérhető, ezzel főként a fiatalokat szólítanák meg.

HBN


Eddig idén heten vesztették életüket közúti balesetben a megyében: ketten Debrecenben, illetve ketten a 4-es úton, egy személy pedig az M3-ason. Biharnagybajomban halálos gázolás történt, illetve hétvégén a hajdúvidi vasúti átjáróban halt meg egy autós.








hirdetés