A gótikus táblaképtől a rinocéroszon ülő nőig

A gótikus táblaképtől a rinocéroszon ülő nőig
Hajdúböszörmény – A tavalyi Káplár-díjas Nikolaj Fedkovic tárlata nyitotta a művésztelep 51. kurzusát.

A Hajdúsági Nemzetközi Művésztelep elkövetkező két hete csodálatosan gazdag tárlattal indult szombaton. Már a meghívó is azt sugallta, sűrű látnivalóban lesz részünk: A büszkeség áldozata című kép szerepelt rajta, nő rinocérosszal.

Nikolaj Fedkovic, ha Böszörményben jár, sikert sikerre halmoz. 1981-ben is Káplár-díjas lett, majd tavaly, a telep 50. évfordulóján – ahová a Káplár-díjasokat hívták – ismét kiérdemelte. A munkássága tanulmányozásakor jobban megérthetjük az európai művész fogalmát – fogalmazott Vitéz Ferenc tanszékvezető, főiskolai docens a tárlatnyitón.

Kiséletmű-keresztmetszet

Az ungvári származású Fedkovic Brno, Prága, Kassa, Németország állomásokat tartalmazó élete akár a 20. századi közép-európai hányattatott sors megfelelője is lehet, hiszen Németországba kimenekült. A reneszánszig nyúlnak művészetének gyökerei, merített az ortodox hagyományokból, tisztázza a németalföldi vizuális kultúrkört. A gótikus táblaképfestészet örököse, mágikus realista szocreál parafrázisokkal egyetemben.

Kódex, könyv, ima, titok – sorolhatnánk képeit, amelyekbe beépíti a mágikust, a primitívet, a fotográfiát. Mágikus képei tele vannak személyes telítettséggel, sajátos humorral, valóságos emlékekkel, látomásokkal, mintha egy színház kelléktárába csöppennénk – fogalmazott Vitéz Ferenc. Minden képbe több történet van belesűrítve, így lesz csábító, egyszerre eklektikus és kaotikus. Eddigi életmű anyagát egy galéria gondozza, Böszörménybe, mondhatjuk, kiséletmű-keresztmetszettel érkezett, a ’80-as, ’90-es évekből, az ezredfordulóról és a közelmúltból is válogatott. Családi arcképek, groteszk zsánerek, bronzkori művek és szürreális álmok között találtuk magunkat.

Magunkra ismerünk

Miközben a kaotikus állapotot figyeljük, bogozzuk a jelentéseket, ráismerhetünk saját életünkre is. Mégsem epikus művek ezek, a drámai és lírai jelenség is bennük van. Az édesanya portréja egyik kedvencünk volt a tárlaton, de két emblematikus, összetett szoborkompozíciója is remekmű Fedkovicnak. Idézetre, szövegre utaló képeivel filozófiai-erkölcsi diskurzust is folytat.

– Talán egy nagy világszínjáték részesei vagyunk a tárlat, és az alkotó melankolikus – groteszk humora által – vetette el ötletcsíráit továbbgondolás által Vitéz Ferenc az összetett és magával ragadó kiállításon. Érdemes ellátogatni a hajdúböszörményi művelődési központba, ahol július 15-ig látható a kiállítás.

HBN-BB








hirdetés