A gazdag történelmi múlt felfedezése

© Fotó: Magánarchívum
Portugália – Világhatalmi ereklyék tárháza, szökőkutak, templomok, lenyűgöző építészeti emlékek.

Magyarországgal csaknem azonos területű európai ország, amely az Ibériai-félsziget délnyugati részén található. Spanyolországi látogatásunk után érkeztünk e dicső múlttal, sok napsütéssel, hosszú tengerparttal rendelkező, és többek között a jó focijáról is híres országba. Portugália földrajzi és történelmi előnyökkel – és szerencsével élve-, micsoda világhatalom volt. Gyarmataival, hajózási rutinjával, a felfedezésekben kiemelkedő szerepet játszott. Megkíséreltem képzeletemben előidézni a 16. század elejének lisszaboni kikötői nyüzsgését. Valahol errefelé fogadta-e Mánuel király az India felfedezéséből hazatérő Vasco de Gamát, akit lovagi címmel jutalmazott meg? A harcias modoruk ellenére a leghagyományosabb portugál zene a fado is jelzi, hogy a szentimentalizmus nem áll távol tőlük.

Festői utcakép

Egy országot úgy fedezhetünk fel igazán, ha „földi” járműre szálunk, és meglátogatunk sok-sok települést. Mi autóbusszal folytattuk körutunkat. A portugálok úgy tartják, „Lisszabon szórakozik, Porto dolgozik, Braga imádkozik.” Ezt mi is megtapasztalhattuk, Bragában a körülbelül Győr nagyságú városban majdnem 300 templom található. Porto Portugália második legnagyobb városa. Óvárosa, a Ribeira – az UNESCO világörökség része – roppant hangulatos, a kedves látványos hídjaival. Portóban izgalmasak a kontrasztok, példaként a húszas évekbeli villamos, és a szupermodern metró. A város a meredek utcáival szinte ráhajol a Duoro folyóra. Ritka gyöngyszem, kevés helyen találkozhatunk Európában ilyen melegszívű, udvarias emberekkel. A legfestőibb utcajelenetek a folyóparthoz kötődnek. A patinás régi épületek arról tanúskodnak, hogy szép haszonra tettek szert azok az urak, akik szorgalmasan és eredményesen kereskedtek a híres portói borral és más kelendő termékkel. A portóiakról a portugálok azt mondják elismerően, néha meg némi gúnnyal, „Porto nem nevet, hanem dolgozik”. Nem meglepő hát, hogy a város egyik turisztikai nevezetessége a régi tőzsde 19. századi épülete. A sok kinccsel rendelkező belváros megtekintése után volt időnk a Duoro folyó partján található, hangulatos borházba betérni, és megtapasztalni, hogy miért is ilyen híres a portói bor.

Művészeti emlékek

A turista szemében talán Lisszabon kifinomultabb városnak tűnik, a szépségek harsányabban kínálják magukat. Lisszabon egy, az európai nagyvárosok között. Egész napos városnézésünket a főváros nyugati részén kezdtük, ahonnan a felfedező hajók százai indultak útnak. A környék műemlékei is ezekre utalnak: Belém-torony, Felfedezők emlékműve és a meghökkentően szép Szt. Jeromos-templom, ahová Vasco de Gammát is temették. A Tejo folyó mentén haladva érkeztünk a központba. Útközben szemügyre vettük az Április 25.-ei hidat és a hatalmas Krisztus szobrot. A belváros főtere a Praca do Comercio. Sétáltunk az Alfama szűk sikátoraiban, a híres katedrális a Sé, több évszázad művészeti emlékeit tükrözi. Itt keresztelték meg Padovai Szent Antalt, aki az épület közelében született. Laza programként ellátogattunk a 98-as világkiállítás területén lévő hatalmas Ócenáriumhoz, ahol a tenger élővilágát csodálhattuk meg.

Fatimai jelenések

Lisszabontól 200 kilométert utaztunk Cambria egyetemi városába. A település feletti dombra épült egyetemi épületek, a kecsketorony, a díszterem, a Szent Mihály-kápolna és a 18. századi könyvtár, gyönyörűen felújított termei a turisták részére is nyitottak. Megérkezésünkkor egy végzős diák – kereset kiegészítéseként – jellegzetes ajándéktárgyakat kínált. Az egyetem által nyújtott hangulat után egy másfajta élmény várt ránk Nazaré város tengerpartján az Atlanti-óceán habos hullámaiban gyönyörködtünk, majd egy tengerparti étteremben csillapítottuk éhségünket. Délután Portugália talán legszebb épületét néztük meg a batalhai katedrálist. A templom minden részlete lenyűgöző, de a legcsodálatosabb a kerengő és a befejezetlen kápolna. Ezután a híres zarándokhelyet, Fatimát kerestük fel, ahol a Szűz három pásztorgyermeknek, majd 70 ezer embernek jelent meg. A római katolikus egyház által elfogadott állapot szerint a szűzanya valóban megjelent a három pásztorgyermeknek. 1917 óta zarándokok ezrei érkeznek Fatimába. Több pápa is ellátogatott a jelenések helyére. 1967. május 13-án az ötvenedik évfordulón VI. Pál pápa ment Fatimába, a világbékéjéért és az egyház egységéért könyörögve. Többek között II. János Pál pápa is felkereste e szent helyet, hálából, amiért életben maradt, miután az előző évben merényletet kíséreltek meg ellene.