A csapat, mint márka megjelenítése

Akt.:
Végül a Juventus-drukkerek is kénytelenek voltak megszokni az új címert
Végül a Juventus-drukkerek is kénytelenek voltak megszokni az új címert - © Fotó: AFP
Debrecen – Bács Bence András, a DEAC marketingmenedzsere szerint egy jól kialakított címer megragadja a figyelmet.

A sport világában is haladni kell a korral: amellett, hogy a különböző csapatok, egyesületek tisztelik múltjukat, szurkolóikat, néha kénytelenek változtatásokat eszközölni és megújulni bizonyos területeken. A kor szellemének megfelelően a címer is egy olyan dolog, mely időről időre átalakul.

Számos olyan példa kínálkozik, akár külföldről, akár itthonról, amikor a drukkerek nem voltak megelégedve a végeredménnyel, a szimbólum tatarozása nem úgy sikerült, ahogyan ők azt elképzelték. Talán mára már mindenki megszokta, de óriási felháborodást keltett például a 2017 januárjában bemutatott új Juventus-címer, ami valójában sokkal inkább csak egy logó. Magyarországon az Újpest FC címerváltoztatása kavart nagy port a fanatikusok körében másfél éve. Persze olyan is sokszor előfordul, hogy a szurkolóknak tetszik a végeredmény, ilyen volt a Mezőkövesd esete, vagy az épp a napokban lecserélt Hull City-címer.

Megkülönböztet a versenytársaktól

Lapunk kíváncsi volt egy szakember véleményére is az ügyben, a DEAC marketingmenedzsere, Bács Bence András volt a segítségünkre a kérdéseink megválaszolásában.

– A sporttal járó hagyományos értékeken felül, a sportgazdaság a világ egyik legdinamikusabban fejlődő területe lett, így egyes országok gazdaságához egyre nagyobb mértékben járul hozzá, felhívnám a figyelmet a párhuzamra a hagyományos gazdasági ágazatokban jelen lévő márkákkal. Egy csapat címerének megváltoztatásának több oka is lehet, például megváltozik a tulajdonosi szerkezet, esetleg a csapat jövőképe, továbbá lehetséges, hogy új célközönséget szeretne megszólítani az adott (sport)vállalkozás, végül pedig, de nem utolsósorban előfordulhat, hogy egyszerűen eljárt a címer felett az idő, így szükséges, hogy a jelenkornak megfelelő frissítést eszközöljenek a csapatok – fogalmazott Bács Bence András, majd azt is elmondta, szerinte mitől jó egy címer.

A sportcsapatok címere napjainkban nem más, mint a csapat megjelenítése egyfajta márkaként, így tervezése, kialakítása során hasonló célokra kell fókuszálni, ahogy bármelyik másik márka esetében.”

Egy jól kialakított címer megragadja a figyelmet, kommunikálja az együttes mögött rejlő értékeket és sok más egyéb tulajdonsága mellett megkülönböztet a versenytársaktól. Sportvállalkozások esetében a logó, illetve címer kulcsfontosságú eszköz az erős kapcsolat kiépítéséhez a szurkolókkal – mutatott rá a szakember.

A marketingmenedzser szerint egy sportcsapat esetében a változtatás előtt érdemes kikérni a szurkolók, a sportolók, a csapat tulajdonosai és a vállalkozás dolgozói, vezetői véleményét. De ahogy megjegyezte, és ahogy a példa is mutatja, előfordul, amikor a vezetőség úgy dönt, hogy nem kíváncsi mások meglátásaira.

És ha már a DEAC munkatársával beszéltünk, természetesen szóba jött a klub nemrégiben megváltoztatott címere is. – A DEAC logó az elmúlt időszakban kisebb változáson ment keresztül, a koszorú arany színű lett, amellyel a csapat tulajdonosára, a Debreceni Egyetemre szeretnénk utalni. Idén 100 éves a DEAC, a szép jubileumot szeptemberben ünnepli a klub, az eseményre pedig ünnepi címerrel is készülünk – tudtuk meg.

SZADÓ