A Brexit eróziót indíthat meg

Akt.:
Ábrahám László a National Instruments igazgatója.
Ábrahám László a National Instruments igazgatója. - © Fotó: Derencsényi István
Debrecen – A Naplónak nyilatkozó vállalatvezetők szerint a britek kilépésével mindenki rosszul jár.

A britek Európai Unióból való kilépése borítékolhatóan oda vezethet, hogy Nagy-Britannia veszít a világgazdasági súlyából – mondták a Naplónak a Brexit kapcsán debreceni cégvezetők, hozzátéve, hogy a pozícióvesztés réme egész Európát komolyan fenyegeti.

Kötelékben repülni…

Ábrahám László, a National Instruments Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint a legnagyobb veszély az, hogy a Brexit eróziót indíthat meg az Európai Unión belül. – Holland és francia populista pártok máris azzal kampányolnak, hogy igen, itt vagyok, és akkor majd én is jól megszavaztatom a népemet arról, hogy mennyivel jobb lenne nekünk az Európai Unión kívül, mint belül. Rövid távon szerintem a brit kilépésnek legfeljebb az árfolyamra és a tőzsdei indexekre lehet hatása, hosszabb távon azonban hanyatlást indíthat el az Unióban, de ugyanúgy Nagy-Britanniában is. Persze, a kötelékben való repülés fárasztó dolog, de előnyei vannak, ezért szerintem mindenki rosszul jár a mostani eredménnyel. Olyan központok fognak kivonulni Angliából (a londoni City-ből például az európai pénzvilág súlypontja például Frankfurtba tevődhet át), amelyeknek az elvesztése csökkenteni fogja Nagy-Britannia világpolitikai súlyát – fogalmazott.

Elhúznak mellettünk

Az amerikai tulajdonban lévő debreceni nagyvállalat topmenedzsere emlékeztetett, hogy Amerika próbálta összehozni a szabadkereskedelmi zónát Európával, de ha Anglia kiugrik ebből a körből, az az EU tárgyalási pozícióit jelentősen gyengíteni fogja. Ugyanakor ha Ázsiával megcsinálja az USA a szabadkereskedelmi zónát, akkor Ázsia és Amerika együtt egy sokkal dinamikusabb fejlődési pályára fog kerülni, mint az Európai Unió. – Verhetjük mi a mellünket itt Európában, hogy ilyen meg olyan erős nemzetállamok közössége vagyunk, közben pedig a többi kontinens a globális versenyben jól elhúz mellettünk. Ráadásul az angliai befizetések ránk eső részét sem fogjuk megkapni. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy mi lesz az ott dolgozó kétmillió vendégmunkással, miként szinte borítékolható, hogy a szociális juttatásokat is meg fogják kurtítani. Ez kellemetlenül érintheti az ott dolgozó több százezer honfitársunkat, bár szerintem az angolok sem járnak jól, mert az ő gazdaságuk semm fog olyan dinamikusan fejlődni – véli.


Miklóssy Ferenc, a megyei kereskedelmi és iparkamara elnöke. Miklóssy Ferenc, a megyei kereskedelmi és iparkamara elnöke. Fotó: Molnár Péter ©

Lazább együttműködés

Miklóssy Ferenc, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke rövid távon nem számít földrengésszerű változásokra, de, hogy hosszabb távon mire fut ki ez a történet, az szerintem ma még a jóslás kategóriája. „Én arra számítok, hogy ez nem abszolut elválás lesz, hanem mondjuk egy svájci vagy norvég mintán alapuló lazább együttműködés. Azért gondolom, hogy rövid távon nem lesz komoly hatása a gazdasági folyamatokra a Brexitnek, mert a gazdasági folyamatok alapvetően nem EU-függők; hiszen a kilépéstől fügetlenül például vendégmunkásokra ugyanúgy szüksége lesz a brit gazdaságnak” – mondta a kamarai vezető, aki szerint a kapcsolatok mindennemű megszakítása egyik félnek sem érdeke. – Mint ahogy az egész népszavazás nem gazdasági döntés volt, hanem politikai vagy még inkább érzelmi, ami nélközte a gazdasági racionalitást. Ennek megfelelően nem is feltétlenül logikus, de attól még legitim. A Brexit mellett főként a vidéki Anglia voksolt, sokszor dezinformációk vagy legalábbis félinformációk alapján szólították az urnákhoz a szavazópolgárok tízmillióit. Nekem úgy tűnik, hogy ez sok helyen protest szavazás volt; nem valami mellett, hanem valami ellen voksoltak a britek – jelentette ki Miklóssy Ferenc.

– Petneházi Attila –


A fuvarozók(rém)álma

Fülöp Zsolt, a Trans-Sped Kft. ügyvezető igazgatója: ha újra határok lesznek Angliában, akkor ugye a kamionoknak ott meg kell állni. Ráadásul vámprocedúrák történnek, ami mind idő és pénz, rontva a logisztikai cégek pozícióit. Az máris látszik, hogy a forint és az euró gyengülése drágítja a fuvar- és a lízingköltségeket. Mivel vagy euró alapú forint a bevételünk vagy euró, van megfelelő fedezetünk, ilyen értelemben tehát a cégünk védettsége garantált.









hirdetés