A biciklizés dilemmái a cívisvárosban

Akt.:
Kerékpáros szempontból neuralgikus pont a Hatvan utca: van ugyan kerékpárút, de a szűk járdán a gyalogosokkal osztozkodnak a kerekesek – akad is belőle konfliktus
Kerékpáros szempontból neuralgikus pont a Hatvan utca: van ugyan kerékpárút, de a szűk járdán a gyalogosokkal osztozkodnak a kerekesek – akad is belőle konfliktus - © Fotó: Archív, Molnár Péter
Debrecen – Miskolcon az új Škoda, Szegeden a lengyel PESA villamosok már alkalmasak kerékpárszállításra.

Nem tervezi a DKV, hogy a villamosokon kerékpárok szállítását engedélyezze, illetve arra alkalmassá tegye a járműveket, legalábbis jelenleg – derül ki a lapunk kérdéseire érkezett válaszokból. Erről azt követően érdeklődtünk, hogy Szegeden a helyi közlekedési vállalat júliusban lehetővé tette a kerékpárok villamoson történő szállítását, igaz, egyelőre tesztelik a rendszert. A próbaidőszak ez év végéig tart, a kezdeményezés sikerességétől függ a szolgáltatás állandóvá tétele. A lengyel gyártmányú új PESA-villamosokon, illetve egy régebbi Tatrán is egyszerre két bicikli helyezhető el, és jelenleg csak csúcsidőn kívül engedélyezett fuvarozásuk. A szolgáltatás – egyelőre – díjmentesen igénybe vehető bárki számára.

Jelentős összegbe kerülne

Debrecenben a régebbi típusú KCSV, valamint az alig kétéves CAF villamosok átalakítása, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság által történő engedélyeztetés és járművizsgáztatás jelentős többletköltséget jelentene a társaságnak – magyarázta felvetésünkre Csohány Andrea, a DKV kommunikációs és marketing előadója, hozzátéve, hogy a szállító eszközök csúcsidőszakban 90-100 százalékos kihasználtsággal közlekednek.

– A villamosok ilyen jellegű átalakítása az álló- és ülőhelyek csökkenését eredményezné – fejtette ki. A társaság azonban nem zárkózik el teljesen az ötlettől, elmondása szerint ha a szegedi próbaüzem sikerrel ér véget, a DKV felveszi a kapcsolatot a kerékpáros társasággal és megvizsgálja az igényeket. – Ha nagyszámú kereslet akad rá, fontolóra vesszük, hogy a szükséges biztonsági intézkedések és átalakítások után külön díj ellenében kerékpárt szállítsunk villamosainkon – írta. Felhívta a figyelmet, hogy a debreceni villamosvonalak mentén kiépített kerékpárút, valamint biztonságos kerékpározásra alkalmas közút található, mely folyamatosan bővül, így a DKV jelenleg nem látja indokoltnak a járművek átalakítását.

Távoli városrészekre hasznos

Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) elnöke jó ötletnek tartja a miskolci és szegedi közlekedési társaságok kezdeményezését. Sőt, szerinte Debrecenben a villamosok mellett a csuklós buszokon is lehetővé kellene tenni a kerékpárszállítást. – Elsősorban hosszú menetidejű, távoli városrészeket érintő vonalakon (például Pac (48-as), Bánk (30-as), Józsa (34, 35, 36-os buszok) lenne hasznos a kerékpárszállítás lehetősége azokban a peremidőszakokban, amikor kevés az utas. Jó példa erre Salzburg, ahol a trolibuszokon bizonyos időszakba lehet kerékpárt szállítani. Ezt két pánttal oldják meg – jegyezte meg.

ku1

Illusztráció: Derencsényi István, archív

A cívisvárosi kerékpárút-hálózat hossza mintegy 80 kilométer – erről tavaly októberben Széles Diána (Fidesz-KDNP) beszélt egy kerékpáros útfejlesztés kapcsán. Noha a város valóban jelentős kerékpárúttal rendelkezik, a vonalvezetésük viszont több problémát vet fel. Jónás Zoltán szerint az önkormányzatnak érdemes lenne még több hangsúlyt fordítania a kerékpárutak közötti kapcsolatra.

Kétfelől az egyirányúba

– Debrecenben a bicikliutak nem alkotnak hálózati struktúrát: van olyan kerékpárút, amely olyan forgalmas útnál, vagy egy járdán ér véget, ahol a KRESZ szerint tilos kerékpározni – mondta. Még több dilemmát vetnek fel a már meglévő utak. A baleseti statisztikák kimutatták, hogy út és járdán vezetett, illetve önálló kerékpárút kereszteződésében sok baleset történik a korlátozott látási viszonyokból adódóan. – Biztonságosabb megoldás lenne, ha több kerékpársáv, vagy kerékpáros nyomot jelölnének ki az úttesten, így a kerékpárosokat sokkal könnyebben észlelhetné a többi közlekedő. Fontos lenne, ha bizonyos egyirányú utcák mindkét irányban szabályosan használhatóak lennének kerékpárral, mert akad, ahol igen nagy kerülőket tenni. A fővárosban és Szegeden ilyen már megvalósult, és itthon is lenne rá igény – tette hozzá a DERKE elnöke.

– Máté Flóra –


Egyetemisták tekerik

Debrecenben márciustól veheti igénybe a bringarendszert minden olyan egyetemi hallgató és dolgozó, aki Dekával (Debreceni Egyetemi Kártya) rendelkezik. Az UniBike négy dokkoló állomásból és 90 kerékpárból áll, jelenleg 250 aktív használója van. – Az indulás óta eltelt időben elmondható, hogy egyre növekvő számban veszik igénybe a kerékpárokat. Csak pozitív visszajelzésekkel találkoztunk eddig – mondta Szabó Barbara, a Debreceni Egyetem Hallgatói és Doktorandusz Képviselet (DEHDK) PR- és Sajtóiroda vezetője. A rendszer népszerűségéből kiindulva hamarosan két új tárolót helyeznek üzembe a Hittudományi Egyetem és a Nagyerdei Stadion mellett, amelyek segítségével a Nagyerdő és a belváros is gyorsan elérhető lesz minden egyetemi hallgató és dolgozó számára.

A rendszer bővítéséről jó véleménnyel van Szanyi Gergely, a Magyar Kerékpárosklub országos elnökségének tagja. Mint mondja, a város földrajzi adottsága alkalmas rá. Nincsenek hegyek, völgyek, folyón átívelő hidak, amelyek akadályoznák a rendszer kiépítésének folyamatát – fejtette ki.









hirdetés