A béremelés sem mindig megoldás

A pozitív visszajelzés aranyat ér Pelyhéné Bartha Irén (balra) szerint
A pozitív visszajelzés aranyat ér Pelyhéné Bartha Irén (balra) szerint - © Fotó: Matey István
Debrecen – Ha valahol jobban bánnak a munkavállalókkal, nem váltanak munkahelyet pár ezer forintért.

Érdekes volna tudni, hogy hányan mennek a Dunántúlra és külföldre a jobb bérek reményében, mekkora az elszívás, s vajon tudják-e itt a munkavállalók, hogy egyes cégek nemcsak, hogy komolyan vették a kormány által javasolt béremelést, de ehhez több százalékot hozzátéve kidolgozták a saját „minimálbérüket” is, mint például az NI. De beszélgetőtársaink véleményéből kiderült, hogy béremeléssel nem lehet mindent megoldani.

– Azt látjuk, hogy a bérek között már nincs olyan nagy különbség, mert a cégek egymáshoz viszonyítanak. Inkább a különféle intézkedésekre, a munkaerő megtartására fektetik a hangsúlyt. Fontos, hogy a dolgozó érezze a személyességet, hogy ő számít, jól érezze magát. Vannak olyan partnercégeink, amelyek nagy foglalkoztatók, nagy létszámú munkaerőt biztosítunk számukra, s itt a munkaügyi dolgokkal foglalkozó munkatársunkon kívül egy kvázi lélekápoló kollégát is alkalmazunk, aki megkérdezi a dolgozóktól, hogy vannak, hogy érzik magukat, van-e valamilyen problémájuk. Ezt a személyességet igen erős megtartó erőnek gondoljuk – mondta Farkas Tünde, a Pannon-Work Kelet-magyarországi régióvezetője.

ft

Farkas Tünde | Fotó: Matey István

– Az NI-nál is vannak munkavállalói kerekasztal-beszélgetések, amelyek nyitottak bármely kolléga előtt, s ott szóba lehet hozni olyan kérdéseket, ami őket foglalkoztatja. Meghallgatjuk őket és sok esetben megoldást is tudunk nyújtani nekik. Arról is szó eshet ezeken az alkalmakon, hogy egy-egy döntést miért hoztunk meg, s ha ezt kommunikáljuk is, elérjük azt, hogy kollégáink komfortosabban érezzék magukat, hiszen bevonjuk őket a döntésekbe. A munkavállalóink megtartása szempontjából nagy hangsúlyt fektetünk az elkötelezettség mérésére, ami megmutatja, mi motiválja őket egyéni és csapatszinten, mik azok a tényezők, amik segítik a megtartásukat. Amennyiben egy jól teljesítő kollégánk mégis úgy dönt, hogy elhagyja a cégünket, a közvetlen vezető minden esetben lépéseket tesz az ő megtartására. Sikertelen megtartás esetén egy úgynevezett „exit interjú” alapján próbáljuk a távozás okait megérteni a hasonló esetek elkerülése érdekében. Fontos, hogy soha nem haragszunk azokra, akik így máshol akarnak szerencsét próbálni, megadjuk a visszatérés lehetőségét és nem egy esetben már tértek is hozzánk vissza munkatársak” – mondta Magyar Krisztián, a cég gyártási operációs vezetője.

Igénylik a visszajelzést

– Jó néhány példával tudom azt megerősíteni, hogy a tanulóinknak nagyon fontos a pozitív megerősítés nemcsak az iskola, hanem a gyakorlóhely részéről is.

Egy-egy szakmai versenyen elért kiváló eredmény, vagy jó tanulmányi munka esetén egyre több cég nyújt anyagi és mentális támogatást a tanulóknak, ezzel is motiválva, ösztönözve őket”

– mondta Pelyhéné Bartha Irén, a Berettyóújfalui Szakképzési Centrum főigazgatója.

A FAG tavaly végzett egy munkatárs-elkötelezettséget mérő felmérést, amelyből az is kiderült, hogy a munkatársak igénylik a személyes, akár egy-két szóban történő visszajelzést – emelte ki a FAG Magyarország Kft. személyügyi vezetője, Kielkopf Erzsébet.

– Örülnek, ha kapnak a nap végén jelzést arról, hogy jól csináltak valamit, illetve mi az, ami nem úgy sikerült. Ezért is vezettük be azt, hogy a „shadow coaching” (árnyékmentor) segítségével megfigyeljük a vezető és beosztott közötti visszajelzés módját, majd a coach támogatást nyújt a vezetőnek, fejleszti a vezetői készségeit és kommunikációját. Egy visszajelzés apróságnak tűnik, de ha erre figyelünk, hosszú távon nagy eredményeket érhetünk el. A pozitív emberi tulajdonságok és a csapatszellem elengedhetetlen egy cég működésénél.

HBN–BB


Munkaerőpiaci kerekasztalt rendezett a Napló a terület legfontosabb helyi szereplőivel
Debrecen - Nehéz megoldásokat találni a foglalkoztatás időszerű gondjaira. A cégek 20 százaléka például problémának érzi, ha szakképzett munkaerőt kell felvenni – számos tanulság mellett ez is kiderült azon a kerekasztal-beszélgetésen, melyet a Napló szerkesztőségben tartottak, többek között a szakk...