500 milliót nyert Debrecen a kerékpárút fejlesztésre

500 milliót nyert Debrecen a kerékpárút fejlesztésre
Új Széchenyi Terv Észak-alföldi Operatív Programja keretében „Kerékpáros turisztikai útvonalhálózat és szolgáltatás fejlesztése Debrecenben” című projektről Debrecen város önkormányzata pályázatot nyújtott be turisztikai célú kerékpárút-hálózat fejlesztése tárgyában.

A pályázat szakmai célja az volt, hogy a jelenleg meglévő kerékpárutakat – amelyek jellemzően a főutak mellet, sugárirányban tartanak a városközpont felé – a belvárosban összekössük azért, hogy összefüggő hálózat alakuljon ki. A pályázat 498.665.271 Ft összegű, vissza nem térítendő, 100%-os mértékű támogatásban részesült.

A megvalósítás helyszínei:

  1. Füredi út (az Egyetem sugárút és Bem tér közötti szakasz), valamint a Simonyi utca (a Nagyerdei körút és a Füredi út közötti szakasz),
  2. Zákány utca (a Hadházi út és a Kassai út közötti szakasz), a kassai úton a Zákány utcától a Sámsoni út menti meglévő kerékpárútig)
  3. A Burgundia – Klaipeda – Sumen – Wesselényi utcák (a Csapó utcától az Irinyi utcáig terjedő szakasz)
  4. A 48. számú főút menti kerékpárút bekötése, a Budai Nagy Antal és a Veres Péter utcák által határolt területen kerékpáros övezet kijelölése
  5. A Panoráma út teljes hosszában kerékpárforgalmi kijelölés
  6. Hatvan utcai kerékpárút bekötése Füvészkert utcán át a Hunyadi utcáig
  7. Kerékpárút az Egyetem sugárúton a Füredi úttól a Nagyerdei körútig, kerékpársáv a Bólyai utcán a Dóczy utcától a Böszörményi útig
  8. A Vénkerti lakótelepen kerékpársáv kijelölése és bekötése a Hunyadi utcáig
  9. Kerékpáros övezet kijelölése a Simonyi út, Nagyerdei körút, Hadházi út területén

 

Az útépítések során a meglévő elemek összekötése történik meg egységes kerékpárút-hálózattá. Ezekkel az útszakaszokkal, valamint a meglévő és 2014-ig megvalósítandó kerékpárutakkal együtt az egybefüggő kerékpárút-hálózat hossza Debrecenben elérheti a 80 kilométert.

 

A turisztikai kerékpárút és kerékpárforgalmi létesítmények kiépítésével az alábbi célok valósulhatnak meg:

  • A turisztikai kerékpárút kiépítésével növelhető az érintett területek sport, turisztikai, üdülési, idegenforgalmi jelentősége.
  • A közlekedésbiztonsági feltételek javítása
  • A közutak tehermentesítése a kerékpáros és a gyalogosforgalom elterelésével.
  • Idegenforgalmi szezonban a turisták térbeli megosztásával tehermentesíti a preferált területeket, nem alakul ki túlzsúfoltság.
  • Debrecen szempontjából rendkívül fontos, hogy a területére érkező turisták a jelenleginél jóval nagyobb számban válasszák az aktív közlekedési módokat a gépjárművek helyett, így védve a természeti értékeket
  • Debrecen látványosságai, meglátogatásra méltó helyei szétszórtan, egymástól 5-15 kilométeres távolságra találhatóak. A kerékpárút a különböző turisztikai attrakciókat és bemutatható területeket kötné össze, így biztosítaná ezek kényelmes megközelíthetőségét.
  • Az infrastruktúra kiépítése nagymértékben hozzájárulhatna a kerékpáros turizmus meghonosításához Debrecenben, így a jelenlegi állapothoz képest várhatóan nagyságrendekkel nőne a kerékpáros turisták száma.
  • A kerékpáros turizmus fejlesztésével Debrecen egy újabb lépést tudna tenni a társadalom egészség- és környezettudatos szemléletformálásában.
  • A kerékpárút adta lehetőségeknek – Debrecen kultúrtörténeti látnivalóival és természeti értékeivel ötvözve – nagy szerepe lehet a komplex ökoturisztikai programcsomagok kínálásában.

 

Kapcsolódó szolgáltatások:

  • Kerékpárkölcsönzés, szervizhálózat kialakítása.
  • Étkezési és szálláslehetőség biztosítása.
  • Debrecen által kínált, évente ismétlődő hagyományos rendezvények, programok.
  • További túraközpontok kialakítása.
  • Kiadványok, szóróanyagok készítése.

 

A kerékpáros turisztikai szolgáltatások fenntartását az önkormányzattal szerződő partnerek (magánvállalkozások, turisztikai szolgáltatók) fogják biztosítani.