Újraindítanák a forgalmat a bezárt vonalakon

A közlekedési minisztérium és a kormány is cáfolja a bezárási híresztelést.

A sajtó birtokában levő dokumentumok szerint gyakorlatilag ötven vasútvonal bezárását készítik elő titokban, és az erre vonatkozó kormányrendeletet csak a választások másnapján kívánják nyilvánosságra hozni – hívta fel a figyelmet a szerdai sajtótájékoztatón Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa. Magyarországon nemrég 7600 km vasútvonal volt. Ősszel bezártak 14-15 vonalat, és ha most még bezárnak 3600 kilométernyit, akkor elmondható, hogy néhány hónap alatt a jelenlegi kormány gyakorlatilag a felére csonkolta a személyszállító vasutat – fogalmazott Fónagy János.

Bosszúhadjárat a vidék ellen

A kormány és az MSZP bosszúhadjáratot folytat a magyar vidék ellen a fideszes politikus szerint, ráadásul a bezárásokkal beláthatatlan gazdasági károkat is okoznak. Nem hallgatnak a szakmai, gazdasági és civil szervezetekre sem, akik azt mondják, hogy Európához hasonlóan hazánkban is a kötöttpályás közlekedésnek kellene adnia a közösségi közlekedés gerincét – tette hozzá. Azt is hangsúlyozta, hogy a vasútvonalak bezárását semmifajta gazdasági szükségszerűség nem indokolja. Az eddig bezárt vonalaknál kiderült: nem hoznak megtakarítást, ráadásul a rekultiváció nagyon sokba kerül. A Fidesz korábban bejelentette, hogy a vasúthálózat szétverése helyett helyre fogja állítani a közösségi közlekedést ott, ahol az műszakilag még lehetséges lesz. Ezt akarja mindenképpen megakadályozni a jelenlegi kabinet. A Fidesz határozottan felszólítja a kormányt, hogy álljon el újabb vonalbezárási terveitől és haladéktalanul fejezze be a bezárt vonalakon a berendezések leszerelését, ne akadályozzák a következő kormány számára a forgalom újraindítását ezeken a vonalakon! – szögezte le Fónagy János.

Kíváncsiak voltunk, hogy a MÁV-nál mit tudnak minderről. –A MÁV Zrt., illetve MÁV-START Zrt. a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium megrendelése alapján közlekedteti járatait. Az tehát, hogy mely vonalakon van személyszállítási szolgáltatás, a minisztérium döntése/megrendelése alapján történik, ezért kérjük, forduljon az illetékes szakminisztérium, a KHEM sajtóosztályához – kaptuk a választ a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától.

–Megalapozatlan, szakszerűtlen és felelőtlen a Magyar Nemzetben február 10-én megjelent hír, amelyben a szerző a személyszállítás szüneteltetését jósolja további ötven mellékvonalon–ezt állítja a tárca sajtóosztálya. A KHEM a jelenleg érvényben lévő menetrendet – amely már tartalmazza a nyári változatot is – nem tervezi módosítani. Az újságban említett kormányrendelet, amely a vasúti vonalak besorolásával kapcsolatos szabályokat tartalmazza, még közigazgatási egyeztetés alatt van és annak végén fog megjelenni. Félreértésen alapul az a cikkben idézett mondat, amely szerint a miniszterelnök meghatározta volna a rendelet kiadásának idejét.  A helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat 2009. augusztusában jelent meg. A vasúti törvény tavaly decemberi módosítása adott felhatalmazást egyebek mellett a vasúti pályák besorolásáról szóló kormányrendelet megalkotására is.

Olcsóbban működik

– A kormány a leghatározottabban cáfolja, hogy a közösségi közlekedés átalakítása során újabb vonalbezárására készülne  vagy esetleges vonalbezárások előkészítésén dolgozna–olvasható a Szollár Domokos kormányszóvivő által aláírt közleményben. Mint ismert, a közösségi közlekedés tavaly megkezdett átalakítása során döntött úgy a kormány, hogy 28 mellékvonalon a vasúti közlekedést a közúti közlekedés váltja fel.

Az érintett vonalszakaszokon 2009. december közepe óta a volán társaságok által üzemeltetett buszok szállítják az utasokat. Gyorsabban, pontosabban és megbízhatóbban. Egy komoly észrevétel, panasz nem érkezett a kormányhoz a megváltozott közösségi közlekedéssel kapcsolatban. Az új rendszer jól, és ami legalább ilyen fontos, az adófizetők számára olcsóbban működik. A közösségi közlekedés átalakítása három éves folyamat, melynek célja a jobb minőségű, takarékosabb és fenntartható közszolgáltatás. Ennek a folyamatnak az első évre háruló munkáit a kormány elvégezte. A folytatás a következő kormány dolga. A Magyar Nemzet cikke hamis állításokat, tárgyi tévedéseket és csúsztatásokat tartalmaz. Az ilyen és ehhez hasonló kampányfüstön szárított cikkek okozzák a legnagyobb károkat a közösségi közlekedésnek, az országnak és az  embereknek. A kormány helyreigazítást kér a Magyar Nemzettől– zárul a közlemény.  

B.Gy.








hirdetés