Így csökkentsd a dohányzás káros hatásait

Így csökkentsd a dohányzás káros hatásait
Ha még nem állsz készen arra, hogy letedd a cigit, legalább próbáld meg enyhíteni a káros hatásait három egyszerű trükkel.

Nyilván tisztában vagy vele, hogy a dohányzás során számtalan egészségkárosító méreganyagot viszel be a szervezetedbe. Rossz szokásod következtében nagyobb mértékben leszel kitéve a rák és a szívbetegségek veszélyének is. A legjobb persze az lenne, ha felhagynál a cigizéssel, ám, ha ez nem megy, legalább tarts be néhány aranyszabályt!

Mivel mérgezed magad?

Egyetlen szál cigaretta több mint négyszáz mérgező anyagot tartalmaz. A nikotinról tudjuk, hogy nemcsak káros, de az általa előidézett függőség hasonló erősségű, mint a heroiné. A vegyület módosítja a szervezetben a dopamin – agyi ingerületátvivő anyag – felszabadulását, addikciót okozva ezáltal. A dohányzás közben távozó szénmonoxid pedig fokozottan egészségkárosító: a hemoglobinhoz tapadva akadályozza az oxigénfelvételt.

Veszélyes rákkeltők

* Benzol – szédülést okoz, irritálja a nyálkahártyát, gyomorfájáshoz vezet.

* Formaldehid – irritálja a szemet, allergiát okoz, fokozottan tűzveszélyes.

* Berillium – tartósan rongálja a tüdőt, súlyos hörghurutot okoz.

* Kadmium – vesekárosodást, magzati károsodást és szagérzékelési problémákat okoz.

* Nikkel – károsítja a magzatot, hozzájárul a folyadék megjelenéséhez a tüdőben.

Tudtad?

Azok a karcinogén összetevők, melyek megtalálhatók a cigiben, jelen vannak a gyomirtószerekben, a festékoldókban, a nejlonban és a műanyagban is.

Ne gyújts rá ébredés után!

Egy nemrég megjelent tanulmány szerint, ha felkelést követően fél órán belül rágyújtasz, fokozott veszélynek teszed ki magad. A Penn State Egyetem orvosi karának vizsgálatai szerint a tüdőrák kialakulásának kockázata jelentős mértékben megnő azoknál a dohányosoknál, akik az ébredést követő harminc percen belül szívják el az első cigarettájukat.

Tudományos kutatások szerint a tüdőrák kialakulásának kockázata és a vér kotininjának – a nikotin egyik veszélyes bomlástermékének – szintje szoros összefüggésben áll egymással. A vizsgálatok során kiderült, hogy a vegyület koncentrációja jóval magasabb volt azoknál a dohányosoknál, akik ébredést követően rágyújtanak. Érdekes módon a vér kotininkoncentrációja teljesen független attól, hogy egész nap hány szál cigarettát szívsz el. Ha tehát képtelen vagy lemondani a dohányzásról, legalább arra szoktasd rá magad, hogy ne felkelést követően, éhgyomorra gyújts rá.

Pótold a vitaminokat!

A dohányzás nem csupán a tüdődet károsítja, de számos vitamint elvon a szervezetedtől. Ennek következtében gyengül az immunrendszer, és a szervezet nehezebben áll ellen a szabadgyökök károsító hatásainak.

Elsősorban a C-vitamin pótlása nélkülözhetetlen. A nemdohányzók számára körülbelül 60 mg C-vitamin elegendő egy napra. Ám, ha füstölsz, szálanként plusz 50 mg-mal számolj. Fogyassz sok citrusfélét, zöldpaprikát, erős dohányosként pedig nem mondhatsz le a táplálékkiegészítőkről sem.

Az E-vitamin a C-vitaminhoz hasonlóan antioxidáns tulajdonságú – vagyis szembeszáll a szabadgyökökkel. Ez a vitamin azonban a dohányosok szervezetében szintén alacsony szinten van. Ha nem tudod letenni a cigit, fogyassz több dió- és mogyorófélét, parajt, zöldborsót, brokkolit – melyek mindegyike gazdag E-vitamin-forrás.

Edzés után ne!

Sportolás közben a keringés fokozódik, az anyagcsere felgyorsul, a tüdő léghólyagocskái kitágulnak. Ha közvetlenül edzés után gyújtasz rá, a cigarettafüsttel beszívott méreganyagok gyorsabban terjednek szét a szervezetben, és jobban károsítják a sejteket, szöveteket. Ezért, ha dohányosként sportolsz, tegyél meg annyi szívességet a szervezetednek, hogy közvetlenül edzés után nem szívsz el egyetlen cigarettát sem.

Ne utána, helyette!

A leszokásban rendkívül sokat segíthet a sport. Oldja a megszokott nikotinmennyiség hiányában felgyülemlett feszültséget és szorongást. Ráadásul a rendszeres mozgás a vérkeringés fokozásával segíti a szövetek oxigénellátását és a méreganyagok távozását a szervezetből. Jogos tehát a felszólítás, hogy egészséged érdekében a sportot válaszd inkább cigi helyett!

Szerző: Horváth Eszter

Forrás: femina.hu

A cikk másodközlése a Femina írásos engedélyével és jóváhagyásával történik, figyelembe véve a Femina Szerzői jogok idevonatkozó jogi kikötéseit is. A cikk további átvétele, részleteinek közlése, kivonatolása kizárólag a Femina írásos engedélyével lehetséges.








hirdetés