2-es villamos: hol van a végállomás?

2-es villamos: hol van a végállomás?
Eljárásjogi és szakmai-műszaki okokra hivatkozva támadta meg a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KBD) a 2-es villamos ötödik közbeszerzési eljárásának eredményét a második helyezett Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) spanyol cég október 18-án.

 (A vállalat nem mellesleg a negyedik eljárásban már befutónak tűnt, de azzal az eredménnyel a másik négy induló nem értett egyet, sikeresen megfellebbezték.)



Nézze meg a kettes villamos lehetséges látványtervét és a tervezett építési munkálatok tervrajzát!

Kép1

Súlyosan jogszabálysértő

Az október 8-án az olasz Ansaldobreda Spa-t nyertesként kihirdető debreceni önkormányzattal szemben a KBD október 20-án jogorvoslati eljárást indított, mely az önkormányzat szerint már csak azért is súlyosan jogszabálysértő, mert a kérelmező CAF elmulasztotta az eredményhirdetéstől számított öt napon belüli kötelező előzetes vitarendezést (ez alapján lehetett volna helye érdemi vizsgálat nélküli elutasításnak). Most az eljárás kezdetétől számított 30 plusz 10 napos határidők leteltével, november végére – a KDB érdemi határozatától függően – válhat véglegessé az ötödik közbeszerzési eljárás eredménye, vagy egy újabb, hatodik közbeszerzési eljárás indításának szükségessége.

Nem látszik, de készül

Amíg a 2-es villamos tenderének pályázói egymás, de legfőképp a város és lakói rovására újra és újra megtámadják a 18 új, azonos típusú, 100 százalékban alacsony padlós, légkondicionált közúti csuklós villamos járművek szállítására kiírt közbeszerzési eljárások eredményeit, addig a villamosvonal munkálatai – legalábbis a „látványos” részei – sem kezdődhetnek el. De vajon miért nem lehet elkezdeni a pályaépítést, a telephelyátalakítást, és az egyéb kapcsolódó munkákat?

Mint a polgármesteri hivataltól megtudtuk, nem célszerű, hogy az új vonal megépítése, illetve üzembe helyezése lényegesen hamarabb történjen meg, mint hogy azon a próbafutásokat, illetve az üzemszerű forgalmi működést meg lehet kezdeni.

Egymástól függően

„Az infrastrukturális munkák – az új vonal megépítése, a Salétrom utcai telephelyi átalakítások, a Blaháné utcai áramátalakító fejlesztése – végrehajtásának végleges ütemezését úgy kell megoldani, hogy a prototípus villamosjármű típusengedélyeztetési eljárását már az új 2-es vonalon lehessen elvégezni, illetve a járművek ütemezett leszállításának idejére a Salétrom utcai telephely már alkalmas legyen az új járművek műszaki fogadására. A fentiek alapján tehát a járművek beszerzésének ideje lényeges befolyással van az infrastrukturális munkák végrehajtásának ütemezésére, azokat feltétlenül össze kell egyeztetni” – írták kérdéseinkre küldött válaszukban.

Javában dolgoznak

Mint tudatták, jelenleg – bár a város lakói számára nem látványos módon – nagy ütemben folyik az építési munkák kiviteli terveinek véglegesítése, illetve a munkák megkezdéséhez szükséges hatósági engedélyek beszerzése. Tájékoztatásuk szerint a konkrét kiviteli munkák csak érvényes építési engedélyek birtokában kezdődhetnek meg. Kisebb munkák – mint például a Borbíró téri áramátalakító építése – már elindult, egyes közműkiváltások még idén elkészülnek, de a jelentősebb pályaépítési munka csak 2011. tavaszán kezdődik el.

Nem kell síncsere

Jó hír, hogy az új villamosoknak megfelel majd az egyes viszonylat sínpárja, így síncserére az 1-es és 2-es villamosok közös pályaszakaszán nem lesz szükség. A peronokat, az utastájékoztató berendezéseket, az áramellátási földkábel-hálózatot viszont kell átépíteni, csakúgy mint a Petőfi téri villamos-végállomást.

A 2-es viszonylat új pályaszakasza a Hunyadi utca – Péterfia utca – Rákóczi utca kereszteződésében ágazik el az 1-es vonalból. E csomópont átépítése természetesen szintén szükséges. „A 2-es villamosvonal üzembe helyezését követően Debrecenben  csak a »kék« villamosok és az újonnan beszerzendő  járművek fognak közlekedni. A jelenlegi tervek szerint a 2-es vonalon az új járművek, míg az 1-esen a »kék« járművek fognak közlekedni” – közölték a részletekről. A jelenlegi járművek alkalmasak az új vonalon való közlekedésre is, viszont az új járművek – megfelelő pálya- és áramellátási hálózat módosítások nélkül – nem tudják használni az 1-es vonal Péterfia utcától kezdődő úgynevezett külső szakaszát – tudatták. HBN-FÁ

 

Megint vakvágányon a 2-es villamos

“Első kapavágások”

Kósa a kettes villamosról

Kósa a kettes villamos nyomvonaláról

     








    hirdetés